메인메뉴 바로가기 본문으로 바로가기

Democratic Characteristics of Social Studies Lesson Study: A Case Study in Japan(김종성 · 쿠사하라 카즈히로) 현장수업연구, 2(1)에 대한 상세정보
Democratic Characteristics of Social Studies Lesson Study: A Case Study in Japan(김종성 · 쿠사하라 카즈히로) 현장수업연구, 2(1)
작성자 사범대학 등록일 2021.02.02

현장수업연구
Journal of Field-based Lesson Studies
2021, 제2권 제1호, pp.23∼46

https://doi.org/10.22768/JFLS.2021.2.1.23
ISSN 2713-685X [Print] / ISSN 2713-7899 [Online]


Democratic Characteristics of Social Studies Lesson Study: A Case Study in Japan


Jongsung Kim*·Kazuhiro Kusahara**
Hiroshima University

This multiple-case study showed the democratic characteristics of lesson study in social studies and how its culture is reproduced in Japan. With Deweyan democracy as a theoretical framework, two lesson studies in social studies were analyzed based on (a) the structure of the lesson study, (b) teachers’ engagement, and (c) the guest teacher’s role. This paper shows how teachers realized “a mode of communicating and sharing the form and experience of a community life” in the two lesson-meditated public spheres and discusses how to further democratic characteristics of social studies lesson study, especially focusing on the guest teachers’ role.


Keywords: lesson study, social studies, democracy, professional development, Japan



사회과 수업연구의 민주적 특징: 일본의 사례연구


김종성 · 쿠사하라 카즈히로
히로시마대학·히로시마대학


본 다중사례연구(multiple-case study)에서는 일본의 사회과 수업연구의 민주적 특징과 그러한 민주적 수업연구의 문화가 어떻게 재생산되고 있는지를 논의한다. 구체적으로는 듀이의 민주주의에 대한 이해를 바탕으로, (a) 수업연구의 구조, (b) 교사들의 참여, (c) 게스트티쳐(guest teacher)의 역할이라는 관점에서 두 건의 일본의 사회과 수업연구를 분석하였다. 본 논문은 사회과 수업으로 매개된 공론장 속에서 교사들이 어떻게 “공동생활의 형식이자 경험을 전달하고 공유하는 방식”을 실현하고 있는지를 보이고, 특히 게스트티쳐(guest teacher)의 역할을 고려하며 사회과 수업연구를 보다 민주적으로 발전시킬 수 있는 방략에 대해 논의한다.



주제어: 수업연구, 사회과, 민주주의, 전문성 신장, 일본



첨부파일
맨위로 가기